PARTNEŘI PRO MÉDIA CHCI SE ZAPOJIT ENGLISH
PŘIHLÁSIT
Závěrečná zpráva 17. ročníku Open Air Programu Hradec Králové
OAP 2016
Open Air Program Hradec Králové se letos již posedmnácté vydal do ulic historického centra a opět nachystal mix vysokého a nízkého umění, autorských, experimentálních či performativních projektů, improshow, představení pro celou rodinu, autorských čtení, design marketů, výtvarných a pohybových dílen a koncertů, které každoročně zvou k oslavě života v ulicích, k oslavě tvůrčí činnosti a pospolitosti. Na 15 otevřených scénách, v šapitech a dalších free scénách se uskutečnilo 220 divadelních a hudebních produkcí a vystoupilo zde přes 140 souborů a kapel. O doprovodnou část programu se zasloužily desítky dalších akcí pořádaných partnerskými organizacemi (Prostor Pro o. p. s., Skok do života o. p. s., Oblastní charita HK, Salinger o. s. a další). Díky počasí, které nám letos přálo, přilákala jedinečná festivalová atmosféra historického centra Hradce Králové na 45 tisíc návštěvníků. Letošním pojítkem pro divadelníky, hudebníky, ale také návštěvníky bylo heslo Otevřený vzduch.
 
Hlavní program v Open stanu
První večer otevřel hlavní program pražský nezávislý soubor Divadlo NaHraně s představením Hrabě 2.15: Bez dechu – Zádušní kabaret pro Václava Hraběte, ve kterém zaněla zhudebněná poezie z díla jediného tuzemského představitele Beat Generation.
 
Na sobotní večer jsme nachystali novou originální, situační a bláznivou divadelní talk show Filipa Tellera pod názvem – Tell or show. V rámci OAP se uskutečnil její šestý díl s podtitulem „Teatrální“. Filip Teller si se svými hosty – operní pěvkyní Andreou Kalivodovou a uměleckým šéfem baletu Petrem Zuskou – povídal (nejen) o jevišti i zákulisí, hrách, dramaticích, režisérech, hercích úspěšných i zhrzených, talentu, múzách, snech a celkově o podivuhodném světě prken, která znamenají svět.
 
V neděli 19. června divadelní road-movie česko-slovinského souboru Športniki – Simply Clever. Svérázný příběh jedné cesty, která je i není osamělá. A samozřejmě: Loutky, zpěvy a tance.
 
V pondělí jsme uvedli divadelní rozhlasovou hru souboru absolventů KALD DAMU 11:55 (čti za pět dvanáct) – John Sinclair: Umění braku on air, která vznikla na základě sešitové brakové literatury pod režisérskou taktovkou Petry Tejnorové.
 
Od úterý do čtvrtka zavítal do Hradce Králové tradiční host OAP divadlo Vosto5, které v letošním roce slaví již 20 let na scéně. V mimopražské premiéře pánové uvedli rozhlasovou reportáž PROTON!!! o objevu jedné zapadlé české kapely. Hudbu k inscenaci složil Petr Marek (Midi Lidi). Ve čtvrtek 23. 6. zakončili svůj třídenní pobyt v Žižkových sadech kultovním Stand´artním kabaretem.
 
Druhý sobotní večer patřil dalšímu pražskému nezávislému divadlu, a to Divadlu D21, které představí inscenaci světoznámé a vizionářské hry německého prokletého básníka Georga Büchnera – Vojcek. Inspirací i látkou jim je büchnerovský pokřivený a panoptikální svět, v němž se jedinec stává „Projektem mocných". Otázkou zůstává, do jaké míry a jakými prostředky je schopen se bránit.
 
Ve spolupráci s naším partnerem, regionálním networkem Nová síť, jsme v rámci jejich programu Nová krev na scéně uvedli fyzické divadlo Heydrich v podání mima a tanečníka Alexeje Byčka.
 
Villa Mysteria
Festivalový rej po dvou letech opět zavál do Villy Mysterie – budovy bývalého Záložního úvěrního ústavu v Tomkově ulici č.p. 177. Na 10 dní otevřela bohatství svého nitra a stala se místem plným života. Umělci letos proměnili interiéry budov ve vzdušný prostor neboli Oxygenium mundi. Zhruba dvě desítky výtvarníků a scénografů zapůjčili svá díla a někteří vytvořili instalaci přímo na místě, v interakci s geniem loci tohoto prostoru.
 
Ve vybraných dnech se zde také odehrála divadelní představení. První víkend obsadil freskový sál další z tradičních hostů OAP umělecký gang Depresivní děti touží po penězích, který po 3 performativní večery informoval o tom, co zjistil o jednom domě a i tom, co zjistili o sobě samých a možná i o vás. Jakub Folvarečný a jeho Ústav Úžasu zde uvedl mírně hororový titul Expedice smrti a ve sklepení se odehrála i inscenace Boxer, v podání DS Vrchlický, který odráží životní osud Johana Trollmanna zvaného „Rukelie“. A kdo v předešlých letech nebyl unesen skupinou londýnského performera Daniela Hernandeze, mohl tento rituál pro jednoho diváka zažít ještě letos.
 
V přízemí Villy Mysterie občerstvila všechny naše smysly Cafe Theatroom – putovní divadelní kavárna, ve které nás hravé kavárenské stolky z rukou scénografů přestěhovaly do imaginativního světa divadla.
 
Pouliční představení, pohyb, improvizace – nové divadlo
I když se 90 % produkcí OAP nachází z povahy věci pod širým nebem, při sestavování programu jsme kladli důraz na to, aby se každý den odehrálo alespoň jedno ryze pouliční představení. Od pátku do neděle se tak nejčastěji na Gočárově schodišti, na Malém náměstí, na Jižních terasách nebo na labské náplavce návštěvníci setkali s improvizacemi, loutkovými představeními pro celou rodinu, tanečními performancemi či nesmrtelným Školním výletem v podání Václava Bartoše.
 
Ostatní prostory a šapita
Pod sochu Jana Žižky poprvé zavítal nováček letošního ročníku, divadlo Stará aréna z Ostravy, která po první 4 dny festivalu vystupovala v tzv. Stanu Mú – Ostravský stan. Následující víkend ji vystřídali propagátoři švédovaných filmů, divadlo UMSKUP, a na betonovém plácku se již tradičně zaleskla modro-bílá karosa Divadla Bufet. Z dosud nezmíněných prostor se dále hrálo v atriích Městské hudební síně a Radnice, v klubu Čtyřka, v šapito královéhradeckých Q10 a na dalších divadlu a hudbě otevřených místech.
 
Doprovodný program
Návštěvníci se také mohli v průběhu celého festivalu libovolně zúčastňovat výtvarných a pohybových workshopů. Každý rok samozřejmě myslíme na rodiče s dětmi. Vedle každodenních představení pro děti připravily další hradecké neziskovky volnočasové aktivity a kreativní dílny pro celou rodinu. O prvním víkendu se také konal bleší trh Open Šmelitex, o druhém pak výtvarný designový minitrh Open Pocket. Na festivalové diváky rovněž čekaly besedy a přednášky o divadle a muzice.
 
Hudební program
Samostatnou programovou kapitolou, která se neustále rozrůstá, je hudební složka festivalu. Kromě vlastní hudební dramaturgie pod taktovkou MENU z.s., postavené na prezentaci aktuálního hudebního dění a jeho průsečících se světem divadla, filmu či výtvarného a vizuálního umění, disponoval festival i množstvím dalších přidružených scén s prostorem pro hudební vystoupení nejrůznějších žánrů a kvalit.
Již tradičně jsme oslavili 21. června mezinárodní Svátek hudby / Fête de la Musique 2016, událost zastřešenou francouzským ministerstvem kultury. Prostřednictvím OAP se město Hradec Králové připojilo k více než čtyřem stovkám měst z celého světa, které se tomuto fenoménu pouličních hudebních produkcí v den letního slunovratu věnují. Rozmanité žánry – jazz, funky, rock, blues, folk či sborová vystoupení vyplnila nejrůznějších zákoutí především historického centra v samém srdci festivalu.
Ve stejný den také proběhla v unikátních prostorách kostela sv. Jana Nepomuckého v Městské hudební síni Radio Wave live session, na které se představil japonský zvukový mág Asuna a společně s ním český hudební a vizuální projekt Gurun Gurun a Stanislav Abrahám.
To nejlepší z tuzemské i mezinárodní hudební scény opět představila Radio Wave stage, kterou společně s Českým rozhlasem připravujeme v Žižkových sadech. Pomyslným vrcholem byla premiéra nového koncertního programu s názvem Průvan v hlavě od výrazné osobnosti české hudební i divadelní scény Moniky Načevy, který vytvořila společně s beatmakery Karaoke Tundra & DJ Five.
V žánrově pestré nabídce hudebních vystoupení byli k nalezení také laureáti nespočtu hudebních cen, reprezentanti brněnské alternativy Květy či krautrokoví B4, kteří se v době prohlubujícího se schizmatu The Plastic People of the Universe prezentovali speciálními coververzemi písní těchto legend českého undergroundu.
Progresivní jména na nezávislé scéně představovaly kapely či hudební projekty Orient, ±0, Lišaj, Killiekrankie, Čáry života, Johnny the Horse, AEIOU či katsa.theo. Nejvýraznější zahraniční akvizicí na této scéně byli tajemní polští RSS B0YS skrývající svoji tribal eletroniku za haitské masky. K festivalu neodmyslitelně patří i večírky, speciální vystoupení a dj-sety, na které jsme mysleli a dopřáli jim dostatečný prostor.
Dalším rozměrem programu s hudbou spojeného byly diskuzní pořady – např. Gender a role ženy v hudbě a hudebním průmyslu za účasti zajímavých hostů, mj. Sáry Vondráškové (Never Sol), či prezentace legendy českého experimentálního divadla Handa Gote v podání jeho nevýznamnější osobnosti Tomáše Procházky.
Z přidružených scén jistě stály za pozornost hudební, taneční, divadelní a filmové produkce s charitativním podtextem organizované na Pivovarském náměstí o.p.s. Skok do života, hudební produkce ve stanu Q10 a na Kavčím plácku či některé hudební položky z programu Ostravského stanu/Umskup.
 
Vstupné a financování Open Air Programu
Snažíme se zachovat představení, koncerty, workshopy a další program finančně dostupný všem jeho návštěvníkům. Většinu představení a koncertů bylo možno podpořit dobrovolným příspěvkem, a to před nebo i po jeho začátku na dané scéně. Na vybraná představení označená v programu bylo nutné zakoupit lístky, jejich cena se letos pohybovala od 50 do 100 Kč. Oba druhy vstupného jsou jedním ze základních pilířů financování OAP. Rozpočet letošního ročníku se pohyboval kolem 1,7 mil. Kč, přibližně 1,5 mil. Kč jsme schopni zajistit pomocí grantů, příspěvků sponzorů, vlastního prodeje, zbývající částka pak již připadá na samotné návštěvníky, kteří byť jen symbolickým příspěvkem dokazují, že se o další vývoj OAP zajímají a není jim lhostejný. Děkujeme Vám.
Karolína Pláničková
10:57, 27. června 2016
DALŠÍ NOVINKY