PARTNEŘI PRO MÉDIA CHCI SE ZAPOJIT ENGLISH
PŘIHLÁSIT
Člověk jako loutka
Open News
Naši divadelní bratři ze slovenského Celkom malého divadla v roce 2004 nazkoušeli hru současného polského dramatika Ingmara Villqisty v režii Edo Šebian. Zvolili si od hru s historickým tématem ze 30. let, Helverova noc. Kus sleduje jednu osudnou noc slabomyslného Helvera (Petr Mészároš) a jeho opatrovnice Karly (Ria Mészárošová). Toto komorní drama v sobě skrývá silné téma pogromu. Helver jednoho večera přijde domů a s dětskou naivitou vykládá své pravé i levé ruce Karle o novém fašistickém příteli Gilbertovi. Chce být ve všech směrech jako on. Karla přistupuje na Helverovo nadšení, ale brzy se nevinná hra s plastovými vojáčky uprostřed bezpečné kuchyně mění na noční můru. Za oknem kuchyně se ulicemi šíří opravdové vojsko a Karla si postupně uvědomuje, že již není úniku a jediným východiskem, jak uchránit své velké dítě, je bezbolestná smrt. Hra využívá jednoduchého motivu, kterým je s ohromným citem protkáno celé představení. Je to motiv loutky. Karla loutku poprvé zmiňuje, když vzpomíná na den, kdy odložila své znetvořené dítě. Žena svého činu později začala litovat, ale svou holčičku nikdy nenašla. Z ústavu si proto odvedla malého Helvera. Toho dne nic netušící Karlin manžel donesl kytici a loutku. V přeneseném smyslu postava Helvera je pro svou duševní nemoc loutkou Karly a Helver se rychle stává i loutkou fašistů. Motiv loutky lze nalézt i v dalších částech inscenace (Helver si neustále hraje se svými plastovými vojáčky), avšak za nejdůležitější považuji poselství, které hra nese. Poselstvím hry pak může být zamyšlení se nad tím, zda i my nejsme loutkou. Zda nejsme manipulováni systémem, předsudky, či jinými osobami. To je také důvodem, proč je téma tak úžasně aktuální a inscenace je souborem hraná už po třináct let.
 
                                                                                                                                  -ter-
Karolína Pláničková
16:28, 25. června 2017
DALŠÍ NOVINKY